Klokkenluider versus belastingdienst

Vandaag was de zitting die Jeroen Pols namens mij aanspande tegen de belastingdienst.

Sinds ik in mei 2022 voor extreem hoge medische kosten kwam te staan in verband met de behandeling tegen Lyme redde ik het al niet meer. Daarvoor ook ternauwernood maar kreeg ik hulp van netwerk of andere klokkenluiders. Deze zijn ook nooit gestopt me te helpen.

In november 2023 legde de belastingdienst (na negen jaar niets gehoord te hebben van ze) beslag op meer dan de helft van mijn inkomen waardoor het maandelijkse tekort met dik twaalfhonderd euro werd vermeerderd. Ineens had ik geen vierhonderd euro tekort meer maar dik zestienhonderd euro. Het geld wat overbleef was nog niet eens voldoende voor de huur, elektra, water en eten. Paniek alom want zonder elke dag een infuus met antibiotica ben ik binnen no time invalide, slaap ik alleen nog maar, komen de spasmes en spierkrampen door mijn hele lichaam terug en nog veel meer ellende. Ik postte wat er gebeurde op X en de donaties stroomden vervolgens binnen. Het nam de paniek weg op dat moment maar er moest een structurele oplossing komen. Tevens werd ik in contact gebracht met Jeroen Pols. Jeroen gaf aan me er, ondanks dat hij het heel druk had, me ermee te willen helpen en de correspondentie met de belastingdienst te willen gaan voeren voor me. De belastingdienst vroeg om bewijzen uiteraard van de medische kosten. Nadat die waren aangeleverd zeiden ze: “ga maar naar de rechter ermee”.

Vanmorgen diende die zaak via een online zitting. De belastingdienst zelf schitterde door afwezigheid. Jeroen was in Paraguay en voor hem was het vier uur ’s nachts. Djamila le Pair was naar de rechtbank gegaan om de zitting op X te verslaan. Na een beetje gerommel met het geluid, het welkom en voorstellen van de rechter begon hij met uitspreken dat hij de stukken allemaal had doorgelezen. Jeroen kreeg het woord en legde uit dat door de beslagvrije voet zo laag te stellen ik in een financiële noodsituatie terecht ben gekomen en hij doet om die reden een beroep op de hardheidsclausule van de Wet op de vereenvoudiging beslagvrije voet van één januari 2021. Op deze Wet kan een beroep gedaan worden als een schuldenaar voor uitzonderlijk hoge kosten komt te staan waarbij geen rekening is gehouden bij de vaststelling van de beslagvrije voet. Maandelijks hoge zorgkosten die niet (volledig) vergoed worden vallen onder de gronden van die Wet. Zelf kreeg ik ook nog even het woord en natuurlijk spreek je op zo’n moment dan vanuit emotie. Ik heb gezegd dat ik het schandalig vind dat eerst alle stukken zijn aangeleverd bij de belastingdienst, dat dat maanden duurt en je langzaam omgelegd wordt om vervolgens te horen dat je maar naar de rechter moet gaan. Als belastingdienst dan zelf niet op komen dagen is op zijn zachtst gezegd respectloos. Dan heb je echt maling aan alles en iedereen inclusief de rechter.

De rechter vroeg me vervolgens hoe dat zat met mijn ziektekostenverzekering waarop ik uitlegde dat ik verplicht verzekerd was via het CAK, daar ook maandelijks voor betaal maar ze mijn medische kosten in Turkije niet dekken. De brief wilde de rechter graag nog hebben en deze is direct na de zitting naar de rechter gemaild. Het was de rechter verder wel duidelijk allemaal en hij neemt op elf april een beslissing. Uiteraard plaats ik de beslissing ook op mijn social media kanalen.

Via deze weg dank ik nogmaals Jeroen Pols voor zijn tijd, hulp en inzet zonder daarvoor één cent te vragen. Tevens bedank ik via deze weg mijn netwerk op X voor hun maandenlange hulp. Zonder jullie allemaal had ik hier, en daar is geen woord van overdreven, niet meer gezeten. Ik had het niet gered.

Zowel Jeroen als ik hebben een goed gevoel bij de uitspraak maar zelfs als de rechter de beslagvrije voet compleet terug draait hou ik een tekort van circa vierhonderd euro per maand. Ik kan niet heel veel meer maar schrijven kan ik nog wel. Door stukken te gaan schrijven op back.me over de jeugdzorg, mijn veroordeling en mijn leven als klokkenluider hoop ik via donaties die vierhonderd euro per maand bij elkaar te schrijven. Een backer kun je al worden voor twee euro per maand maar ook éénmalige donaties zijn mogelijk. Zie hiervoor : https://klokkenluider-2.backme.org/

Yvonne

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag